Podvodné reklamy straší virovou nákazou, šíří je i reklamní síť Googlu

16. 3. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Přes některé české i zahraniční reklamní systémy se v těchto dnech šíří malvertising, který se snaží uživatele vyděsit tím, že mají napadený smartphone.

9:02 – doplněno vyjádření firmy R2B2

„Zjistili jsme, že jste nedávno navštívili pornografické stránky. 28,1% z mobilních dat je obtížné infikován škodlivými viry 4. Viry mohou poškodit SIM kartu ! Vaše soukromá data vyprší! Fotografie a kontakty jsou ztraceny!“

Lámaná čeština, hrozba, že „vaše soukromá data vyprší“, pokud nic neuděláte, a odkaz vedoucí až k webu, který po vás bude chtít telefonní číslo. Na české mobilní uživatele v uplynulých dnech zamířila vlna falešných reklam, které se šíří prostřednictvím mobilních reklamních systémů. Podobný případ ale hlásí i velké zahraniční weby.

Na aktuální malvertising nás na Facebooku upozornil Pedro Palcelloni. Falešná varování před virovou nákazou v jeho telefonu se mu zobrazila při čtení článků na iDNES.cz.

Podle projektového manažera iDNES.cz Pavla Kočičky vydavatelství o problému ví a od začátku jej řeší. Upozornění se podle něj šířila prostřednictvím falešných reklamních formátů v mobilních programatických systémech, které vydavatelství Mafra na svých webech využívá. Jedním z provozovatelů, které Mafra využívá, je podle něj Google, dalším česká síť R2B2.

„Sestřelili jsme reklamu i všechny ostatní, které vedou na doménu .click a zakázali jsme reklamy z kategorie ‚security‘. Google o tom ví od předvčerejška, že jim tam takový hnus protéká, pravidelně jim to hlásíme,“ popsal v komentáři na Facebooku.

„Podvodné reklamy jsou bohužel fenomén současných automatizovaných sítí pro prodej online reklamy. Forma s automatickým přesměrováním na telefonech s operačním systémem Android je dosud její nejagresivnější podobou. Jako vydavatel hlídáme využívání svého reklamního prostoru a podvodné nebo podezřelé reklamy ihned blokujeme. Problém zároveň řešíme v úzkém spojení s poskytovateli reklamního obsahu, kteří na potírání těchto online fraudů dedikovali celé týmy i výpočetní farmy,“ reaguje také Jan Malý, projektový manažer, který má mobilní weby v iDNES.cz na starost.

O reakci jsme požádali jak český Google, tak R2B2, ale zatím jsme od nich nedostali žádné upřesňující informace.

Doplnění 9:02 – Odpověď z R2B2 dorazila těsně po publikování tohoto textu:

„Z našich reklamních kanálu tyto zavirované reklamy nešly, nicméně z profesionálních důvodů jsme se snažili vypátrat, odkud se vir na weby Mafry dostal a dle našich zjištění šel z reklamních jednotek společnosti Google, které Mafra nasazuje na své stránky mimo naši spolupráci,“ napsal Lupě jednatel R2B2 Martin Čelikovský.

Reklama podle něj byla na první pohled podezřelá. „Už proto, že byla podivně cílená (angličtina, dovolená) a byla nasazena s omezením frekvence 1× na uživatele s velmi vysokou nabídkou v aukci. Necílenou reklamu tohoto typu se pouštět takto nemůže vyplácet, což upřelo naši pozornost na tuto reklamu a podezření jsme vzápětí potvrdili,“ dodává.


Autor: R2B2

„Na celé skutečnosti je podivné, že reklama prošla kontrolou společnosti Google. Ale jelikož to nebyl kanál v rámci spolupráce s naší společností, tak nejsme obeznámeni s podrobnostmi,“ doplňuje Čelikovský.

Jak útok funguje

Na falešná varování se samozřejmě nevyplatí klikat. Podvržené reklamy na mobilních telefonech používají taktiku falešných antivirů, která dlouhé roky „úspěšně“ funguje na počítačích. Nic netušící uživatelé se nechají snadno nachytat a v panice věří, že se jim v počítači objevil virus. A ve skutečnosti ho tam ochotně pustí.

Na počítači podobné věci mívají fatální následky – pokud máte děravý Flash nebo Javu, nebo jinou neošetřenou zranitelnost. Na iOSu či Androidu hrozí poměrně málo, tedy pokud si případné následné svinstvo nepustíte dobrovolně do systému. Ale jak uvidíme níže, ne vždy je cílem těchto aktivit dostat do mobilu či počítače malware.

Ze screenshotu to sice není vidět, ale adresa je například paly.google.com.store.apps.
deepmind.click/
3b5MBivfkif2mmhxluoImYurMuwz/cz/
a tlačítko pro „odstranění“ viru vede na cldlr.com/?a=33580&c=92366&s1=3Bcz, kde najdete pár dalších přesměrování (varm.coolsafeads.com/?kw=-1&s1= a poté 4ugzz.sexy.0367.pics se stažením REI495slmCZ.html z téže domény. A přesměrováním zdaleka není konec, dostanete se nakonec na reimageplus.com a v celém tom řetězci je otázka, kolik z těch webů je zneužitých/hacknutých. Pokud budete výše uvedené odkazy zkoumat, zjistíte, že jde navíc jenom o jednu z možných cest.

Konečná destinace každopádně je kdesi na z.dicemob.mobi (patří Zamano.com, poskytovateli mobilních/platebních služeb) a stránka tam po vás bude chtít telefonní číslo.

Pokud ho důvěřivě sdělíte, naletíte na aktuálně nejčastější způsob podvádění – posílání zpoplatněných SMS. Když se podíváte do patičky, zjistíte, že se web tváří, jako by probíhal přes vcelku jasně identifikovatelnou službu působící v Česku.

Cena za jednu SMS je 99 Kč a týdně jich dostanete až deset. Než si tedy uvědomíte, co se stalo, můžete přijít o hezkých pár set korun.

Po vyplnění telefonního čísla vám přijde SMS (případné „Klikněte zde“ otevírá odeslání SMS) a pokud na ni odpovíte, budou vám chodit další a další, které už budou zpoplatněné. Prostě si podvodem objednáte službu, která s viry a bezpečností vašeho telefonu nemá nic společného.

Zasaženy i New York Times

Podle aktuálních zpráv to vypadá, že současná kampaň není jen problémem České republiky. Podle bezpečnostní firmy Malwarebytes obdobné falešné reklamy ohrožují také uživatele velkých zahraničních webů jako je nytimes.co, bbc.com, nfl.com nebo newsweek.com. 

I tady jde o podvodné reklamy šířené několika reklamními sítěmi – mezi jejich provozovatele patří Google, AppNexus, AOL či Rubicon. Podvržené reklamy se uživatelům snaží do zařízení instalovat ransomware.

Podobné útoky nejsou ojedinělé – a v Další příklad malvertisingu: na Forbes.com byl v některých reklamách malware zjistíte, že se často týká i renomovaných titulů. Potenciální nebezpečnost reklam je často jedním z argumentů, proč je na internetu blokovat.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).