Na zajímavý případ vyjádření vůle veřejnosti na Facebooku upozornil server The Next Web. Eventu vyzývajícího k bojkotu určitého druhu sýrů se virtuálně zúčastnilo přes sto tisíc lidí a celá akce nezůstala bez odezvy. Tři firmy produkující sýr díky Facebooku a jeho uživatelům snížily ceny, bojkotující dosáhli svého.
Tento příklad využití Facebooku prozásah do reálného života je spíše výjimkou, jinak se síla Facebooku často neprojevuje. Aby firmy zareagovaly na protest třeba zrovna snížením ceny produktů, o tom neslýcháme skoro vůbec. Přitom je todivné, stamilony uživatelů už tvoří pořádnou sílu k vyjádření veřejného mínění. Říká se, že sociální sítě dnes pomáhají vyhrát volby. To je ale jenom pověra, volby stále ještě pomáhají vyhrát třeba úspěšné duely v televizních debatách těsně před hlasováním.
Jestliže je televize nejvlivnějším médiem, tak právě přes něj je možné opravdu zviditelnit nějakou aktivitu na Facebooku. Televize má ovšem velké mínus v tom, že neumožňuje sdílení, ve kterém dominuje naopak Facebook a ostatní sociální sítě. Dostat virální video do televize je problém, zpropagovat ho na sociálních sítích a zaznamenat velké množství přehrání na YouTube zvládne kde kdo.
Zatlačit na veřejné mínění se dá mnoha způsoby, Facebook je v tomto ohledu méně mocný, než bychom si mohli myslet. Velká média Facebook milují a často citují, ale často jenom v případech, když se jim to hodí a potřebují třeba „vycpávkovou“ reportáž nebo článek. To, že se nějaký poslanec vyfotil v trenýrkách a dal snímek na Facebook, se objeví v novinách i v televizi. Facebook slouží jako výborný zdroj v podstatě bulvárních zpráv, vážné kauzy a třeba protesty z něj příliš často ven nepronikají.
Kdo ví, jak by byla unás úspěšná například facebooková akce proti zdražování elektřiny. Pokud by se zapojilo dost lidí, možná by si toho média všimla. Vždy záleží na tom, zda redaktor, do jehož zaměření akce spadá, Facebook používá a jestli se k němu zpráva od přátel dostane. I kdyby se odkaz naakci objevil v televizi a v novinách, nepředpokládám, že by se k tomu vůbec nějaká energetická společnost vyjádřila.
Sílu Facebooku z hlediska jeho schopností upozornit na problém a nabídnout řešení je nadhodnocována. Případ „sýr v Izraeli“ je výjimkou potvrzující pravodlo. Otázkou je, zda je aktuální situace s vlivem Facebooku dobře nebo špatně. Měly by se velké kauzy řešit na Facebooku a měli by ti, co rozhodují, brát na Facebook ohled? Nebo z druhého konce – proč třeba politici nedbají na názor lidí na Facebooku? Je Facebook vhodná platforma pro přístup „hlas lidu, hlas boží“?