Ilustrace: Nenad Vitas
Nedávno se jeden velký obchodní řetězec vrhl na trh s nákupem potravin přes Internet. Není to samozřejmě novinka a u nás už vůbec ne. Pokusy o prodej jídla a nápojů přes Internet se objevují už dlouho, existují zavedené služby, které se tím zabývají. Přesto tato oblast nezaznamenala velký boom, který by se dal očekávat.
Zajímá mě proč. Kdybych to měl brát podle sebe – jídlo si chci prohlédnout a vybrat, nechci riskovat, že mi přivezou nahnilou zeleninu nebo prošlý jogurt. Tyto nepříjemnosti samozřejmě může dobrý a poctivý obchodník eliminovat, kdyby prodával prošlé potraviny, rychle by přišel o zákazníky a mohl by to zabalit.
Lidé kupují na Internetu skoro všechno, ani já nejsem výjimkou. Nebojím se utratit tisíce za notebook, přesto mám podivné zábrany nakoupit takto potraviny za pár stovek. Divné. Reference přitom říkají, že nákup potravin na Internetu v novém podání probíhá bez problémů, dovoz, obsah nákupu i servis obsluhy je skvělý. Stejně se mi do toho nechce a pochybuji, že bych si tento druh nákupu potravin oblíbil. Možná to jednou zkusím a nedám jinak, ale to je spíš scénář z říše snů.
Ani od svých známých neslyším, že by potraviny na Internetu začali nakupovat pravidelně. Zkusí to, zrecenzují, jsou spokojení, ale nákup neopakují. Asi to není taková bomba, která by člověka nadchla a nedovolila mu nakupovat jinak. Na druhou stranu znám několik lidí, kteří využívají dovoz potravin pravidelně, od malých poskytovatelů této služby. Malý obchodník své zákazníky nadchne a obří řetězec, který do kampaně investoval miliony, ne? Trochu divné. U potravin se asi počítá osobní přístup a potěší, když tašku s potravinami přiveze pokaždé ten stejný pán v oprýskané dodávce. Je to skoro stejné, jako kdybyste nakupovali u něj v obchodě.
Až budu mít někdy příležitost a chuť, nákup potravin přes Internet vyzkouším. Bude to pro mě poslední záchrana v krizové situaci, nic víc a nic míň. Pravidelným zákazníkem se nestanu, ani kdyby mi tašku přivezly spoře oděné roztleskávačky. Prostě mi to nepřijde tak skvělé, jak je to prezentováno. Když nakupuji jídlo, potřebuji ho vidět a cítit, vybírat si. Trochu se divím velkému obchodnímu řetězci, že s něčím takovým přišel a ještě to masivně propaguje. Není snad pravda to, že při nákupu v supermarketu koupíme i spoustu jídla, které vlastně ani nepotřebujeme? To si myslím ze židle u počítače nehrozí.