Mládež používá Facebook stále méně, jde radši tam, kde nejsou rodiče

18. 11. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Isifa
Není to poprvé, kdy se objevují příznaky, že Facebook už mezi mládeží není tak populární. Na úbytek zájmu mladých uživatelů ve výroční zprávě upozornil i sám Facebook.

Na Facebooku najdete teoreticky 2,4 milionu aktivních měsíčních uživatelů z Česka, těch mezi 13 až 18 roky je 640 tisíc. Což je popravdě zcela nerealistické číslo a lépe to pochopíte při rozdělení na věkové kategorie podle statistik ČSÚ. Ke konci roku 2012 bylo v ČR 491 418 obyvatel ve věku od 16 do 19 let. Jenže na Facebooku jich je 600 000. 

To je prakticky o polovinu více, než jich vůbec může být. Těch o kousek starších, ve věku 20 až 24 let, je podle statistik v Česku 660 086, na Facebooku jich ovšem má být 780 tisíc. Naštěstí v dalších věkových kategoriích už taková „hausnumera“ Facebook nenabízí.

Pokud budete pátrat po příčině tak vysokého (145 %) čísla u věkové skupiny 16 – 19, tak vysvětlení může být mnoho. Za prvé: děti a mládež mívají více účtů (ať už pro hraní her, schovávání se před rodiči nebo zapomenuté/hacknuté účty). Za druhé: děti pod 13 let musí uvádět vyšší věk, aby mohly na Facebooku být – nejčastěji samozřejmě uvádí 18, takže se děti ze skupiny 0 až 15 let objevují v podstatně vyšší věkové kategorii. A za třetí: Facebook vychází z čísel, která uživatelé sami uvádějí – což samozřejmě nemusí být jejich skutečný věk.

Méně času na Facebooku, více soukromí

Nedávno zveřejněná finanční zpráva Facebooku zmiňuje jako jeden z problémů „snížení počtu denních uživatelů, zejména mezi mládeží“. Což odpovídá tomu, co můžete vysledovat (prozatím) v menší míře i mezi dětmi, žáky a studenty v Česku. Na Facebooku jsou, neocházejí masově jinam, ale tráví na něm méně času. Zejména proto, že si hledají nové hračky.

V USA a dalších zemích mládež z Facebooku utíká nejlépe tam, kde a) nejsou jejich rodiče a kde b) je legrace, zejména pokud je to legrace dostatečně mobilní. Což v realitě znamená posílení služeb jako je WhatsApp (Evropa a USA), Pinger (USA), WeChat (v Čině), LINE (v Japonsku) či KakaoTalk (Korea). A samozřejmě ještě Instagram, Twitter a podobné služby, ale ani to už není to pravé (zejména pokud Instagram patří Facebooku).

Právě enormní zájem o WhatsApp (celosvětově má přes 350 milionů aktivních uživatelů) napovídá, na čem mládež hlavně ujíždí – chat, posílání zpráv, ideálně v reálném čase. A samozřejmě zdání soukromí, protože Facebook je v tomto ohledu už mnohokrát zklamal. A vyhovuje jim i v tom, že pokud už pořizují fotografie sebe sama a posílají je přátelům, nesvěřují je Facebooku a tím v podstatě celému světu.

Paradoxem posledně jmenované snahy o větší soukromí je důvěra v aplikace jako je Snapchat – ta slibuje, že poslaný obrázek se po určité době (několik sekund) sám zničí a příjemce jej nemůže poslat dál či jakkoliv použit. Uživatelé samozřejmě málokdy tuší, že ani zde nejsou nikde jinde, než ve veřejném prostoru. A příjemce vždy může ofotit displej. Zdání soukromí je ale tak důležité, že Snapchat už má přes 150 milionů uživatelů.

Mladí jsou mobilní

Z uvedeného plyne i to, co starší generace často nechápe – mládež se svými mobilními telefony žije a neobejde se bez nich. Podle mobileYouth tak například 84 % z nich bere své telefony do postele a za hovory, SMS a internet v mobilu utrácejí i více než třetinu svého měsíčního rozpočtu.

Jakkoliv nejčastěji mobilní telefony stále využívají pro SMS, mít mobilní Internet je stále důležitější. A aplikace jako WhatsApp jsou tak stále větší hrozbou, protože budou postupně přebírat část komunikace, která doposud probíhala přes SMS či hlas.

Facebook si je samozřejmě výše uvedeného vědom a odpovídají tomu nakonec také jeho reakce spočívající hlavně ve vývoji další funkčnosti pro samostatný Facebook Messenger. Jenže, Facebook je prostě už starý a nové věci jsou lákavé.

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).