Lenka Černá (Annonce): Vydávání tištěných novin bude ziskové ještě pět let

10. 7. 2015
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Lenka Černá (Annonce) Autor: Annonce
Lenka Černá (Annonce)
Stále vycházíme v nákladu zhruba 306 000 výtisků, říká šéfka vydavatelství Lenka Černá. Budoucnost je ale jasně v onlinu. Firma proto chystá na webu novinky.

Vydavatelství Annonce oslavilo před pár měsíci 25 let na českém trhu. Původně jen tištěné inzertní médium muselo reagovat na nové trendy, zejména nástup internetu. A je jasné, že na něm chce Annonce jen posilovat.

„Začínáme se orientovat více na online, což se nám zejména v posledních letech daří,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz výkonná ředitelka vydavatelství Lenka Černá, která je zároveň členkou představenstva Mezinárodní asociace vydavatelů inzertních médií (ICMA).

Firma s šedesátimilionovým obratem chce ještě letos na webu spustit několik novinek. Tou nejvýraznější je asi projekt s pracovním názvem Připojte se, v kterém chce Annonce propojit nabídku a poptávku zejména neziskových organizací, které o sobě mnohdy ani neví. 

Podle ředitele digitálních a tištěných produktů vydavatelství Michaela Matyáše ale projekt nebude izolovaný od běžných uživatelů. „Mělo by jít například o situaci, kdy nějaká babička podá inzerát, že pomůže za pár korun napéct cukroví, zavařit okurky nebo pohlídat děti apod.,“ vysvětluje.

Annonce nedávno oslavila 25 let své existence. Jak se firma za tuto dobu změnila?

Lenka Černá (LČ): Posun byl zásadní. Z tištěných novin jsme se dnes stali i horizontálním inzertním serverem. Stále ale platí, že naším hlavním zdrojem příjmů je tištěná inzerce. Stále vycházíme čtyřikrát týdně, na tom se nic nezměnilo. Jen se k tomu přidala druhá silná noha, kterou je webová inzerce.

Jsme ale jedinými celostátními inzertními novinami, a to, že jsme placenými novinami, je téměř světovým unikátem. Jsme součástí ICMA, a když tam na konferenci řeknu, že čtyřikrát týdně vydáváme noviny, které stojí cca 1 euro, všichni na mě nevěřícně zírají.

Michael Matyáš (MM): Když jsem v roce 1998 nastupoval, tisk opravdu neuvěřitelně rostl. Pamatuji si dobu, kdy jsme vycházeli ve třech dílech až šestkrát týdně. Vycházeli jsme skoro tak často jako deník. Do roka jsme počet vydání omezili na pondělí, středu, pátek a čtenáři oblíbenou sobotu. To jsme zachovali dodnes. Ale výrazným posunem je, že většinu inzerátů dnes přijímáme přes web.

V čem je podle vás stále silný zájem o tištěnou Annonci?

LČ: Annonce má tradici a lidem stojí za to ji kupovat. Je totiž důležité, že stále děláme čistě inzertní noviny, nesnažíme se z nich dělat něco jiného. Takže v nich jako čtenář nenajdete nic, co tam nečekáte. Tudíž dobře splníme očekávání lidí, kteří si tištěnou Annonci koupí s účelem, aby si vybrali inzerát z nějaké konkrétní rubriky.

Nechystáte se tedy k přechodu na neplacený model?

LČ: K přechodu na neplacený model se zatím nechystáme, protože stále cítíme zájem na trhu.

V jakém nákladu nyní Annonce vychází? Předpokládám, že číslo kontinuálně klesá?

LČ: Nyní vycházíme v nákladu zhruba 306 000 výtisků. Pokles je ale zatím pomalejší, než jsme čekali. A odhadujeme, že pro nás bude vydávání tištěných novin ziskové ještě čtyři, pět let. Začínáme se ale orientovat více na online, což se nám zejména v posledních letech daří.

Kolik lidí vám měsíčně přijde na web?

MM: V současnosti nám na web chodí asi 350 000 unikátních uživatelů měsíčně. A jedná se o dlouhodobé číslo, přestože nemáme žádné velké marketingové kampaně ani PPC reklamy. 

Vážíme si našich věrných uživatelů, jejichž poměr je kolem 60 procent. V určitých sekcích jsme totiž velmi silní. Přičemž víme, že to o nás naši potenciální uživatelé příliš nevědí, a proto chystáme reklamní kampaně, kterými je chceme oslovit.

Konkrétně mluvíte o které sekci?

MM: Rozhodně o pracovní inzerci. Ta má stále růstový trend a je vidět, že pro zákazníky má inzerce v této sekci svou hodnotu, neboť se pravidelně vracejí.

LČ: V sekci nižších středních pozic jsme významným hráčem na trhu. Skvělý feedback máme například od inzerentů, kteří shánějí zaměstnance do gastronomie či na úklid. Naší silnou sekcí samozřejmě není jen trh práce, dalšími pilíři jsou erotika, reality a auto-moto.

MM: A ještě zvířata. Ta pro nás sice nejsou příliš výdělečnou sekcí, ale z hlediska návštěvnosti jde o 1 000 000 zobrazených stránek za měsíc.

Jak váš byznys ovlivňují specializovanější servery zaměřené jen na jednu kategorii či samotné sociální sítě?

MM: Myslím, že specializované servery nás negativně ovlivnily už před lety, kdy jsme trochu zaspali. Bohužel, ale původní majitel firmy byl více „papírový“ člověk, který příliš nevěřil rychlému nástupu internetu.

Když jsme tedy poprvé pořádně investovali do webu, už tu byl Seznam s Sauto, Sprací a Srealitami. To byla doba, ve které jsme o dost přišli. Od roku 2007, kdy jsme se snažili jednotlivé vertikály trochu oddělit, se ale vše stabilizovalo.

LČ: Dnes žádné výkyvy nevidíme. Ve své podstatě je nám jedno, jestli na trhu přibyla další vertikála. Pokud jde o sociální sítě, tam v tomto ohledu roste konkurence exponenciálně. Ale naší výhodou je, že inzeráty publikujeme i jinde, než v onlinu a na sociálních sítích, tudíž se dostaneme i mezi starší cílovou skupinu, která má také své specifické zájmy a potřeby. I v digitální éře tak máme svou přidanou hodnotu; i proto k nám lidi neustále chodí.

A roste celý trh, nebo rostete na úkor konkurence?

LČ: To je velmi těžká otázka. Z čísel, které vidíme, nemáme pocit, že bychom rostli na úkor někoho jiného.

MM: Těžko srovnávat, když neznáme přesná čísla konkurence. Ostatně v některých segmentech to ani nejde, protože v nich naši konkurenti ani nejsou auditovaní.

Asi taky není všude obvyklé, že dominantní vyhledávač v zemi nabízí i inzerci?

LČ: To je situace, která není v zahraničí úplně obvyklá. Naopak se nyní mezi provozovateli inzertních serverů vedou velké debaty, co se stane, až řádkovou inzerci jako takovou začne provozovat Google. Já a kolegové z Ruska tedy často referujeme o tom, jak pak taková situace vypadá. V takovém případě totiž máte velký problém stát se jedničkou na trhu.

Jaké jste měli loni tržby a jaký máte příjem na jednoho uživatele?

LČ: Loni jsme měli výnosy cca 60 milionů korun. Samozřejmě sledujeme, jakým způsobem k nám uživatelé chodí, co tu dělají a kolik utrácí. Je nutné ale podotknout, že nám jde o uživatele samotného, ne o masu.

Pro nás je důležitá kvalita, chceme si udržet dlouhodobé uživatele. Prostě chceme poskytovat službu, o které budou naši uživatelé vyprávět i ostatním.

Před dvěma lety jste začali spolupráci s pracovním serverem Správnýkrok.cz.

MM: Jistě, segment práce je pro nás zajímavý. Takže nyní za symbolickou cenu nabízíme služby Správného kroku i našim uživatelům, kteří si je přikupují zhruba k pětině inzerátů. A pro Správný krok to bylo oživení a rozšíření jejich služeb. Dříve totiž nabízel převážně nabídky z úřadů práce.

U práce jsme ale v oblasti exportu inzerátů na další servery neskončili, nyní je už nabízíme i v sekci realit a domácích mazlíčků.

LČ: Takže v momentě, kdy si u nás zadáte inzerát, vám ho pomůžeme rozmístit na další servery související s tématem vaší anonce. To v České republice není úplně obvyklá služba.

Pokud jde o partnerství, máme ještě spolupráci například s nadačním fondem Psí naděje. A připravujeme i další projekty.

A ty jsou?

LČ: Například jsme oslovili mnoho tuzemských neziskových organizací, které něco poptávají či nabízejí. Chtějí třeba zvýšit odbyt výrobků, jež vyrábějí dobrovolníci. Chceme se tedy stát platformou, kde bude místo právě pro tyto specifické nabídky a poptávky. Protože když jsme obcházeli a mapovali trh, zjistili jsme, že jsou skupiny, které si mohou vzájemně pomoci, ale vůbec o sobě nevědí.

Kdy chcete tuto platformu spustit?

Ideálně do konce roku. Jednání probíhají, technologicky na to připraveni jsme.

Platforma tedy bude zaměřena jen na neziskový sektor?

MM: Nepůjde čistě o neziskový sektor. Bude to sice prostor zaměřený na neziskové organizace, ale nechceme ho izolovat od ostatních uživatelů – jednotlivců, kteří se ještě do podobných aktivit nezapojili. Tyto inzeráty by měly být především nekomerční.

Mělo by jít například o situaci, kdy nějaká babička podá inzerát, že pomůže za pár korun napéct cukroví, zavařit okurky nebo pohlídat děti apod. Ale věřím, že si lidé vyjdou vstříc a nabídnou případně této paní místo peněz něco daleko důležitějšího: lidský kontakt. Vzájemné návštěvy, pravidelné svezení na nákupy nebo doprovod k doktorovi. To staří lidé potřebují čím dál více. Více než nedostatek peněz je totiž tíží samota.

Jaký bude název nové služby?

LČ: Nad ním ještě přemýšlíme, pracovní název je zatím Připojte se.

Bude mít vlastní doménu nebo poběží pod vaším webem?

LČ: Bude to nová sekce v rámci našeho webu. Chceme vše udržovat pod hlavičkou Annonce, nová platforma se tedy stane jednou z dalších vertikál.

MM: Obsah už částečně máme v rámci stávající Annonce, jen vše trochu přeskupíme. A otevřeme i některé rubriky, které byly placené. Například Hlídání dětí, Ušiju, upletu, Doučování a tak dále.

Bude Připojte se hlavní cesta, jak oslovit nové uživatele?

LČ: Půjde jen o jeden způsob. Na podzim chystáme novou marketingovou kampaň a od ledna bychom chtěli jít i do outdooru. Annonce se totiž poslední dobou navenek vůbec neprezentovala. Tak trochu jsme hledali vlastní identitu a rozmýšleli jsme, co opustit a co naopak posunout dále.

A jaké další novinky pro letošní rok ještě chystáte?

MM: Chceme spustit právní poradnu. Začneme s ní v rubrice Práce, ale v konečné fázi bude právní poradna dostupná ve všech rubrikách. Víme, že u nás lidé často řeší například, co mají dělat při propuštění z práce nebo jak má vypadat pracovní smlouva apod. Budeme spolupracovat s právníky, kteří zastávají stejný názor jako Annonce, že právo má být dostupné všem. Služby právní poradny tak budou široce dostupné.

A chceme taky dokončit responzivní web. V tomto ohledu ještě potřebujeme dopracovat sekci vkládání inzerátů, na což se teď soustředíme nejvíce.

Kolik vám nyní přistupuje uživatelů na web přes mobilní zařízení?

MM: V tuto chvíli je to něco kolem 21 procent uživatelů z mobilů a 7 procent z tabletů.

LČ: A číslo stále stoupá. Velký nárůst vidíme vždy po Vánocích, kdy lidé dostanou nové chytré telefony nebo tablety.

Jak vysoké je toto číslo v porovnání se zahraničím?

MM: V Berlíně jsem se bavil s kolegy z Jihoafrické republiky, kde mají přístupy z mobilních zařízení přes 90 procent.

LČ: To samé je ve Spojených státech, kde jde až o 95 procent přístupů. Nyní sice ještě nejsme „mobile first“, ale víme, že do budoucna tomu tak bude, proto také trendy v této oblasti pečlivě sledujeme.

MM 25 baliček

Zůstanete i nadále ryze českým serverem?

LČ: To je otázka spíše pro akcionáře. Nicméně pokud vím, neuvažujeme o tom, že bychom expandovali kamkoliv dál než na Slovensko. Ale uvidíme, jak se bude situace dále vyvíjet.

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).