Začnu definicí ze stránky FAQ Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), která odpovídá na otázku, co je to vlastně nekalá soutěž:
Nekalou soutěží je podle obchodního zákoníku jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo spotřebitelům. Nekalou soutěží je zejména klamavá reklama, klamavé označování zboží a služeb, vyvolávání nebezpečí záměny, parazitování na pověsti, podplácení, zlehčování, srovnávací reklama, porušování obchodního tajemství a ohrožování zdraví spotřebitelů a životního prostředí.
Na českém trhu výukového software působí několik větších výrobců, mezi které můžeme zřejmě zařadit společnosti BSP Multimédia, GRADA, LANGMaster Group, LEDA, Media Trade, Silcom, Terasoft a asi 30–40 menších výrobců. Ti všichni nabízejí téměř 400 výukových titulů, převážně na CD-ROM. Podle různých zdrojů se odhadoval obrat na tomto trhu do roku 2000 v rozmezí 25–40 milionů Kč, z velké části se prodeje realizovaly do škol. Tento malý trh byl negativně ovlivněn dodávkou tzv. softwarového balíčku v prosinci 2001 v rámci Projektu II Státní informační politiky ve vzdělávání (SIPVZ). Dodávka ve výši 175 milionů Kč bez řádné soutěže zvýhodnila několik výrobců a několik desítek ostatních málem zlikvidovala. Na toto téma bylo napsáno již mnohé a nekorektnost postupu tehdejšího Zemanova vedení ministerstva školství potvrdil i závěr kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu.
V roce 2003 se o dalších zhruba 80 milionů Kč státní dotace výrobci utkali za téměř korektních pravidel. Výukový software si vybíraly nezávisle školy, které dostaly dotaci ve výši 5000 Kč na sto žáků (5000 Kč získaly i malé školy jako minimum). Podmínkou získání dotace pro jednotlivý výukový titul je evaluace dle metodiky MŠMT, kdy výrobce musí získat kladné posouzení dvou registrovaných recenzentů a kladné hodnocení tří škol. Tento systém má zatím řadu slabin, například recenzenty vybírá a platí výrobce, ale nastavuje transparentně pravidla pro všechny soutěžitele. Podle údajů k 27. 12. 2003 bylo evaluováno již 175 výukových titulů a evaluace 38 dalších probíhá, žadatelů z řad výrobců pak je dokonce 71.
Státní dotace ve výši 80 milionů Kč je pro trh o třetinové velikosti pochopitelně silným impulsem, který výrobce nutí k řadě reklamních akcí. Dva největší výrobci, LANGMaster a Terasoft, rozeslali prakticky na všechny školy zdarma nabídkové balíčky s desítkami svých titulů na vyzkoušení, první s časově omezenou verzí, druhý s plnými neomezenými verzemi. Další výrobci zasílali trial či demo verze na vyžádání nebo je nabízejí ke stažení. Prakticky všichni výrobci pak výrazně snížili cenu školních multilicencí, na trh se dostalo také překvapivě mnoho novinek.
Zajímavou strategii pak předvedl LANGMaster, který vyhlásil kampaň 75 000 000 Kč českým školám se systémem slev podle velikosti školy: Abychom vytvořili rovnocenné podmínky pro nákup těchto výukových titulů jak pro malé, tak pro velké školy, vytvořili jsme pro Vás speciální program, ze kterého mohou české školy čerpat 75 000 000 Kč. Cena, kterou za zaslaný Komplet ZŠ 2002–2003, resp. Komplet SŠ 2002–2003 zaplatíte, závisí na velikosti Vaší školy. Rozdíl do plné ceny je pak hrazen z Programu 75 000 000 Kč českým školám. Přesnou cenu a výši čerpání v rámci Programu naleznete na přiložené proforma faktuře.
Současně ale LANGMaster nastartoval celou škálu téměř učebnicových příkladů klamavé reklamy a nekalosoutěžních praktik. Na titulní straně projektu společností LANGMaster International a CCA Group s názvem Brána vědění naleznete v textu 10 důvodů, proč využívat LANGMaster ve Vaší výuce celou řadu zmanipulovaných, zkreslených či přímo nepravdivých údajů:
1. Poměr výkonu k ceně je u titulů LANGMaster nejvyšší. Cena jednoho výukového CD pro Vaši školu v síťové licenci a v licenci pro pedagogy doma stojí Vaši školu od 117 Kč do 377 Kč včetně DPH (dle velikosti školy). – hodnotit poměr výkonu výukového titulu k jeho ceně je velmi odvážné, řada špičkových výukových titulů totiž zabírá jen stovky kilobytů, megabyty nebo desítky megabytů.
3. Dle nezávislého testu časopisu PC WORLD vydavatelství IDG jsou produkty LANGMaster nejlepšími výukovými tituly na českém trhu. Produkty LANGMaster získaly celkem 121 bodů, produkty MediaTrade 83 body, produkty Terasoft 58 bodů, produkty BSP Multimedia 49 bodů a produkty Silcom 44 body – více zde: http://www.pcworld.cz/pcw.nsf/html/test. – v tomto případě nejde o test časopisu PC WORLD, ale o studii, kterou na objednávku a za odměnu LANGMaster International napsal bývalý redaktor PC WORLD Patrik Malina. PC WORLD zveřejnil test bez uvedení autora pouze na webu v rámci reklamního barteru. Kritéria testu byla šita na míru produktům LANGMaster a neodpovídají běžnému způsobu hodnocení.
4. Edice LANGMaster ŠKOLA hrou získala vůbec nejvýznamnější světové ocenění. Ve světové soutěži World Summit Award, kam bylo vybráno 800 titulů z celkem 136 zemí světa, edice ŠKOLA hrou získala nominaci v kategorii e-learning – více zde: http://www.wsis-award.org. – na uvedeném odkazu nenajdeme o produktech LANGMaster ani zmínku, oceněn byl totiž produkt společnosti Young Digital Poland, jejíž tituly z let 1998–9 LANGMaster lokalizuje, ale v nové anglické verzi.
5. Pouze výukové tituly LANGMaster získaly nejprestižnější česká ocenění Křišťálový disk 2003 a The Best of Invex 2002. – LANGMaster nezískal Křišťálový disk 2003, získala ho společnost Microsoft za otevřené řešení Moderní škola – brána vědění na bázi MS Class Server, kde je LANGMaster jen jednou z participujících firem spolu s AutoCont, Vogel Publishing a dalšími, produkt dodnes není komerčně dostupný a LANGMaster ho ani nenabízí.
8. Tituly LANGMaster jsou doporučeny MŠMT a zařazeny na http://www.e-gram.cz a jsou bezproblémově použitelné v rámci IKI na tzv. zelených školách. – MŠMT žádné tituly nedoporučuje.
Barnumská reklama působí zpravidla směšně, klamavá reklama v provedení společnosti LANGMaster je ale trestuhodná. A doufejme, že bude i kontraproduktivní.