Ladíme stránky pro AdSense

14. 2. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 29
Jak na AdSense co nejvíce vydělat? Vše by se dalo shrnout do jedné věty. Dobře umístěné, vysoce placené a relevantní reklamy, spolu s velkým počtem návštěvníků generují největší provize. V dnešním článku budu analyzovat techniky, které je vhodné použít, abyste docílili co největšího zisku z reklam umístěných na svých stránkách. Většinu z nich lze aplikovat na jakýkoliv kontextový reklamní systém.

Dobré umístění reklam

Reklama musí být vidět, to se zdá být samozřejmé, ale víte, kam reklamu umístit tak, aby ji návštěvník nepřehlédl? Umístění a vzhled reklamy hraje klíčovou roli. Někdy pouhá změna barev, pozice nebo správná volba klíčových slov může znamenat rozdíl několika dolarů, což se nezdá moc, ale pokud by to vydělalo o pouhý jeden dolar denně více, snadno si spočítáte, že za rok byste vydělali o 365 USD více s minimální námahou.

Následující obrázek ukazuje, kde je reklama na stránce s klasickým rozložením nejúčinnější. Tmavě červené plochy zobrazují nejlepší pozice, růžové pak průměrnou účinnost. Na plochách světlých si návštěvník reklamy všimne nejméně.

umístění - kopie

Jak vidíte, nejlepší je reklamy umístit přímo do obsahu a pokud možno na začátek textu.

Ideální je přizpůsobit reklamu tak, aby zapadla do celkového obsahu stránek, tedy aby pozadí i rámeček splynuly s pozadím stránek a text i odkazy byly v barvách, které jsou na stránkách běžně použity.

umístění 2

Dalším možným způsobem, jak umístit reklamu, je vytvořit kontrast. Tedy pokud je vaše stránka převážně bílá s černým textem, návštěvníka určitě zaujme plocha černá s textem bílým. Názorný příklad vidíte na obrázku.

kontrast

Pokud máte na svých stránkách video, pak je ideální umístit reklamní blok poblíž.

umístění - video

Pro diskuzní fórum je nejlepší pozice hned za prvním příspěvkem v tématu.

umístění - fórum

Další techniky se týkají hlavně umístění Link Unit (odkazové jednotky).

Velice účinnou technikou je zakomponovat odkazy tak, aby se tvářily jako navigační menu stránky.

umístění - odkaz

Relevantní reklamy a dobře placené reklamy

Ukažte robotovi AdSense, kam se má podívat. Většinu stránek tvoří obsah, který je pro zacílení reklamy nepodstatný. Obrázky, komentáře návštěvníků, profily návštěvníků, RSS zdroje a další. Nezbytné komponenty vašich stránek zbytečně rozptylují indexovacího robota, který pak přesně neví, na kterou část se zaměřit. Je velice frustrující vypiplat si stránky, zakomponovat reklamu a zjistit, že se vám místo „užitečných“ reklam zobrazují reklamy, které nemají s obsahem stránky nic společného. Tomu lze zabránit jednoduchým přidáním těchto dvou řádek do kódu stránky, tak robotovi ukážete, kam se má zaměřit:

<!- -google_ad_section_start- ->
TEXT, na který má být reklama zacílena
<!- -google_ad_section_end- ->

Klíčová slova a obsah stránky

Dále je dobré vědět, že se dají „přilákat“ reklamy, které by vašeho čtenáře zaujaly. Tento způsob je trošku kontroverzní, jelikož vyžaduje, abyste psali článek na míru pro AdSense. Je to velice jednoduché: stačí, aby se v textu vyskytovalo více klíčových slov souvisejících s reklamou, kterou chcete zobrazit. Například pokud píšete článek o konkrétním automobilu, není problém místo volby obecných slov vícekrát produkt pojmenovat celým jménem. Máte mnohem větší šanci, že se na stránce zobrazí reklamy na konkrétní produkt, o kterém píšete.

V některých případech může nastat situace, že se ani po delší době nezačnou zobrazovat reklamy žádné. Nejčastějším důvodem je špatná volba klíčových slov nebo skutečnost, že píšete o sektoru, kde je velice málo inzerentů. Jednou mě o radu požádal člověk provozující stránky o sportovním autě DeTomaso Pantera. Majitel stránek ani nepoužíval slovo automobil a svého miláčka pojmenovával vlastními jmény. Na stránkách se mu ani po několika týdnech nezačaly objevovat reklamy a pokud nějaké byly, tak absolutně scestné na CD skupiny Pantera. Vše se vyřešilo napsáním několika článků, ve kterých se více vyskytovala slova jako autodíly, sportovní automobil, veterán, ojetina a další. Vyhledávač AdSense se alespoň měl čeho zachytit a začal zobrazovat reklamy pro motoristy.

Stejně jako v reálném světě i na Internetu existují obory, které se vyplácí více než jiné. Pokud píšete o právu, je velice pravděpodobné, že se na vašich stránkách začnou zobrazovat reklamy na právnické produkty, které patří mezi nejlépe placené. Mezi další témata, která nabízejí nejvyšší provize za proklik, patří bankovní produkty, luxusní zboží atd. Je samozřejmě lepší psát o tom, co vás baví a opravdu zajímá, než psát jen tak, abyste přitáhli „nejhodnotnější“ reklamy. V takovém případě vás čtenáři dříve nebo později nejspíš odhalí a stránky přestanou navštěvovat.

Přiveďte na své stránky návštěvníky

Žádná z předešlých rad nebude fungovat, když o stránkách budete vědět jen vy. Existuje samozřejmě několik cest jak zvýšit návštěvnost vašich stránek.

  1. Přihlášení do vyhledávačů – jako první byste měli své stránky zaregistrovat alespoň do těch nejdůležitějších. Tedy Google, Seznam, Centrum, Jyxo, Yahoo. Vyhledávačů jen pro Českou republiku existují desítky, je dobré si vyhledat tematicky zaměřené na vaše stránky a přidat odkazy i do nich.
  2. Služby na sdílení odkazů – velice dobrým a rychlým způsobem, jak se dostat do povědomí lidí, je přidat odkazy na své stránky do služeb umožňující sdílení a hodnocení odkazů na stránky. Pro stránky psané česky jsou to Linkuj.cz a Jagg.cz (slovenské vybrali.sme.sk, Asdf.sk). Pokud máte stránky anglicky nebo je jejich obsah srozumitelný pro kohokoliv, je dobré využít služeb Digg.com, Del.icio.us a Technorati.
  3. Komentáře a diskuzní fóra – pokud čtete na Internetu nějaký článek vztahující se k obsahu vašich stránek a máte k němu co říct, vložte pod něj svůj komentář i s odkazem na stránky. Vyvarujte se ale zbytečného zaplavování komentáři všude, kde vás napadne. Pokud komentář nebude k věci nebo bude obsahovat jen zmiňovaný odkaz, je velice pravděpodobné, že celkovou image vašich stránek spíše poškodí.
  4. Zvolte správný design – stejně tak jako se vám nebude chtít chodit do ošklivé restaurace, ani návštěvníci vašich stránek nebudou nadšeni z amatérsky vypadajícího vzhledu slepeného z ikon a obrázků posbíraných na Internetu; pokud se k tomu přidá zmatená navigace, můžete si být jisti, že se na stránky nevrátí. Pokud si nejste jisti, zvolte radši střízlivý styl stránek.
  5. Odezva – pokud od vás návštěvník stránek bude něco chtít ujasnit, dá si práci se sepsáním a odesláním dotazu. Očekává pohotovou odezvu maximálně do 24 hodin. Čím delší dobu vám bude trvat, než odpovíte, tím více se zvyšuje pravděpodobnost, že si požadovanou informaci opatří jinde.
  6. Aktualizujte – pokud přijde návštěvník na vaše stránky a zjistí, že poslední aktualizace proběhla před rokem, moc dlouho se na stránkách nezdrží.

Do stránek je dobré přidat i možnost odběru novinek přes RSS kanály a email.

Statistiky

Pro vyhodnocení návštěvnosti stránek je dobré využít některé z dostupných programů. Na Internetu jich existuje celá řada, z nichž většina je zdarma. Pokusil jsem se alespoň částečně popsat ty nejdůležitější.

Jako první byste se měli přihlásit stránek do Webmasters Tools. K čemu je tato služba dobrá? Hlavní výhodou Webmasters Tools je, že vám umožní se na stránky podívat tak, jak je vidí vyhledávací robot Googlu, zobrazit zpětné odkazy na stránky a přidat mapu stránek.

Nejdříve je nutné se přihlásit na svůj účet. Po přihlášení přidáte doménu do seznamu ve tvaru http://www.moje.cz/ a následně musíte verifikovat vlastnictví domény. Na výběr máte přidání metatagu do obsahu vaší stránky nebo upload HTML souboru s číslem, které vám Google vygeneruje. Verifikace občas trvá delší dobu.

Dalším bodem je vytvoření mapy stránek. Výsledky vyhledávání by pak měly být relevantnější a můžete si nadefinovat, kam má a kam nemá robot koukat. Mapu stránek si zkušenější vytvoří jistě sami podle návodu, méně zkušení uživatelé jistě rádi využijí některý z automatických generátorů stránek.

Pro analýzu přístupu na vaše stránky je dobré zaregistrovat se ve službách navrcholu.cz, toplist.cz nebo Google analytics. První dvě služby jsou česky, ale v bezplatné verzi poskytují jen omezené statistiky přístupu. Google analytics do češtiny zatím nebyla lokalizována, ale na to, že je zdarma, poskytuje mnohem více statistik. Mezi hlavní patří graf ukazující, kolik a odkud (z Internetu i geograficky) návštěvníci přichází, zda se vracejí, jaké používají rozlišení monitoru aj.

V další části seriálu si popíšeme, jak AdSense integrovat do nejpopulárnějších systémů pro správu obsahu.

Analyzujete návštěvníky svých stránek?

Autor článku

Autor je nezávislým konzultantem a publicistou. V současné době provozuje diskuzní fórum informatori.cz zaměřené na vyhledávače, marketing a možnosti vydělávání peněz přes Internet.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).