Ilustrace: Nenad Vitas
Nemohu si pomoci, ale zdá se mi, že v našem prostředí je na vytváření specializovaných pracovních pozic týkajících se sociálních sítí příliš brzy. Vyplatí se zaměstnávat jednoho člověka nebo více lidí jenom kvůli tomu, aby psali na Facebook a vkládali videa na YouTube? A budou tito lidé dostatečně fundovaní, aby mohli odpovědět na většinu dotazů? Nestanou se z nich pouhé katalyzátory odpovědí od jiných, odborných zaměstnanců firem? Jasné je, že „ten jouda od Facebooku“ nikdy nebude pořádně rozumět produktům a spolupráce s těmi, kteří jim rozumí, je tedy absolutně nevyhnutelná. Chceme být in, ale u nás na českém písečku je asi nesmysl zakládat oddělení o desítce lidí, které se bude věnovat pouze sociálním sítím. Realističtější je mít jednoho „půlčlověka“ z marketingu a druhého z PR. Popravdě řečeno, u nás asi neexistuje moc firem, jejichž fanoušci by zaměstnali více lidí na plný úvazek. Výjimkou jsou snad jenom operátoři, ti si to dovolit mohou. Jejich lidé na sociálních sítích totiž musejí hasit jeden průšvih za druhým…
Ano, větší firma, která má dost aktivních fanoušků a followerů, může o specialistovi na plný úvazek přemýšlet. Tedy pokud jsou pro ni sociální sítě důležité. Výrobce kompresorů, může na Facebook zapomenout, byť má tisíce zaměstnanců a miliardové obraty.
Některé firmy, a to i ty největší, mají se sociálními sítěmi velký problém. Neovládají je, nemonitorují a nekonverzují. Potom se rozhodnou, že si najmou specialistu. Ten bude sice na Facebooku komunikovat podle všech doporučených pravidel a nejnovějších trendů, ale bude to k ničemu, protože nebude mít faktické informace, nebude rozumět tomu, na co si lidé naříkají a navíc bude totálně odříznut od ostatních zaměstnanců, kteří ony podstatné informace mají.
Asi těžko lze doporučit firmě univerzální řešení. Neexistuje a variant je mnoho. Buď stačí sociální sítě ignorovat, nebo na ně lít klasické firemní PR. I tato řešení jsou v určitých případech správná. Pokud je na sociálních sítích potřebná cílovka, vyplatí se je využívat. Buď se o ně může starat produkťák (který ví, co a jak), nebo člověk z marketingu nebo PR. Najmout specialistu je až posledním krokem. O najmutí vícero specialistů si naše firmy (snad kromě zmíněných operátorů) mohou zatím nechat zdát. Proč taky, že?
Udivuje mne, kolik se na sociálních sítích pohybuje „specialistů“ právě na tuto oblast. Uživí se? Mají co dělat? Čekají na svoji šanci (která může přijít za několik let) a zatím si dobývají ostruhy tak, že o sobě dlouhodobě prohlašují, že jsou specialisté?
A co by měl vlastně takový specialista na sociální sítě zvládat? Dle mého názoru by měl hlavně umět psát, rychle a správně reagovat. Měl by mít znalosti z pozadí firmy a produktů, měl by být technologicky schopný a aktivní. Jistě by se neztratily ani zkušenosti z marketingu, reklamy a PR, případně podpory. A teď ruku na srdce, bude se takový člověk se širokým záběrem věnovat nějakému zaprděnému Facebooku ve firmě? Někdo možná ano, ale většina půjde za lepším. Jsou to ti, kteří nelpí na tom, že jsou specialisté na sociální média. Zdá se mi, že dnes není vysněným povoláním kosmonaut nebo popelář, ale právě jakýsi pochybný a samozvaný specialista.
Když už se rozhodnete, že vaše firma specialistu potřebuje, vybírejte pečlivě. Specialistů je totiž dost a objevit toho správného dá práci. A nezapomínejte na to, že je to až poslední řešení, které opravdu potřebují jenom ty sociálně nejvytíženější firmy.