Pinterest je jednou z nejrychleji se rozpínajících stránek v historii. Milují ho média i uživatelé, vyznávající krásu, design a zajímavost. O Pinterestu jsme psali nedávno, od té doby se ovšem událo mnoho nového. Jde hlavně o autorská práva, což nikdy nevěstí nic dobrého.
Zatímco v číslech i pozornosti médií se Pinterestu daří skvěle, objevují se první pochybovači, kteří tvrdí, že s online nástěnkou to není v pořádku z hlediska copyrightu. Pouze Facebook a Tumblr jsou v průměrném čase stráveném jedním uživatelem úspěšnější, každý měsíc Pinterest navštíví více než 10 milionů lidí. A to už je důvod, proč se zajímat o to, zda je všechno ohledně práva v pořádku. Firmy i lidé považují Pinterest za skvělý marketingový nástroj, z každého obrázku se lze dostat klikem na původní zdroj materiálu. Z tohoto pohledu by mělo být vše v pořádku, Pinterest generuje návštěvnost a termín „krádež“, který je v této kauze občas použit, se zdá být až příliš silný.
Server Business Insider přináší názor, je Pinterest je největší ilegální štikou Internetu a přirovnává ho k Napsteru ve své době, nebo k uzavřenému Megauploadu. Problém je v tom, že uživatelé nahrávají fotky, které najdou na Internetu, a to amatérské i profesionální, a je jim jedno, kdo je majitelem práv. Jak se na to dívá právník? Pinterest povoluje uživatelům vkládat fotky jiných lidí, s tím problém není. Každopádně Pinterest nedovoluje uživateli vložit fotku, ke které nemá práva. To je dost absurdní, stačí se podívat na pár nástěnek a je jasné, že se toto pravidlo nedodržuje. Na druhou stranu je třeba podotknout, že každý uživatel po kliknutí na fotku přistane na místě, odkud tato fotka pochází (pokud je vložena z internetu a ne z disku). Je to jako s YouTube, pokud majitel práv zjistí, že jeho video někdo použil nelegálně, může poprosit provozovatele, aby materiál stáhl. Víme z praxe, že tento přístup toho moc neřeší a ilegální obsah na YouTube jenom kvete.
Pinterest by měl podle právníka spadat do takzvaného Fair Use territory. Právo s tímto související umožňuje uživatelům používat obsah, ke kterému nemají práva. Zda jde o Fair Use, či ne, se rozhoduje podle čtyř základních znaků.
- Jaký je charakter použití, zda je komerční povahy či neziskové nebo vzdělávací.
- Povaha díla, zda je fiktivní nebo faktická.
- Podíl použitého díla z celkového množství.
- Efekt na potenciální trh nebo hodnota chráněného díla.
Důležitý je prý první bod. Jestliže je fotografií vyjádřeno něco nového, může to být označeno za Fair Use. Druhý bod hraje jednoznačně proti Pinterestu, fotky nejsou fakta, tím pádem v tomto případě nemůžeme o Fair Use uvažovat. Třetí bod je také sporný, díla jsou na Pinterestu zveřejněna celá, nejenom jejich útržky.
Klíčový je bod čtvrtý. Pokud je na Pinterestu zveřejněn celý a kompletní obrázek, tak uživatel nemá potřebu klikat, aby se dostal na materiál původní, který je vlastně stejný jako ten, který je vidět na Pinterestu. Z toho plyne, že argument, jak Pinterest pomáhá autorům a návštěvnosti jejich webů, je tak trochu postavený na vodě. Zdá se, že pokud si někdo dovolí použít v souvislosti s Pinterestem slovo krádež, nemusí být až tak daleko od pravdy, jak si myslíme.
Proč se tedy marketéři tak nadšeně vrhají se svým obsahem do spárů Pinterestu? Že by si tohoto problému nebyli vědomi? To těžko, ti vědí až moc dobře, do čeho se pouštějí a co jim to přinese. Nové lidi, kteří uvidí jejich produkty. Když se jim tyto produkty zalíbí, tak kliknou, navštíví web a možná budou dál sdílet, nebo nakoupí. Mimochodem, i na Pinterestu se dá sdílet, takže fotky (produkty) se dostanou i k lidem mimo okruh „přátel“ uživatele, který zveřejňuje.
Zatím pomáhá fakt, že Pinterest nevydělává peníze, nebo jinak řečeno – jeho provozovatelé se na obsahu, který jim nepatří, neobohacují. Až přijde nějaký model získávání peněz, zcela určitě tlaky označující Pinterest za nelegální zesílí. Potom už nebude možné opírat argumentaci o příslušnost k Fair Use. Pinterest může argumentovat tím, že jde o referenční médium. Aby se tím mohl ohánět, musel by díla ukazovat nekompletní, zmenšená, rozmazaná a tak podobně. Většinou prezentuje kompletní fotku původním rozsahu a kvalitě, což může být trnem v oku provozovatelů webů. Tedy některých, jiní vidí problematiku jinak a Pinterest milují. Jako „ideální“ řešení se zdá být stahování fotek, které označí jejich majitel. Víme ale z jiných projektů, že je to mravenčí a hlavně nekonečná práce. Kdo by ztrácel čas hledáním, zda se na Pinterestu nenachází něco, co nám patří a nechceme to tam mít, že?
Už teď je jasné, že Pinterest v případě problémů nějaké ty fotky stáhne, pokud se jejich majitel ozve. Zatím se to ale nestává, otázkou je, zda jsou požadavky ignorovány nebo si to zatím nikdo nepřál. Ani není slyšet o žalobách, zatím jsou spory vedeny spíše v oblasti spekulací a teorie.
Pinterest je na tom podobně jako Tumblr a mnoho ostatních služeb. Objevuje se na nich obsah, ke kterému nemají uživatelé práva. Pokud se začne boj o Pinterest, postihne i Tumblr a ostatní služby, které jsou založeny na podobném principu zveřejňování obsahu. Jde o obsah jako takový a o to, jak si ho vlastníci práv pohlídají. Někomu nemusí použití vadit, jiní budou vyhrožovat a žalovat.
Aby stížnosti omezil, přišel Pinterest s možností, jak zamezit procesu vložení fotky na nástěnku. Provozovatel webu může do kódu vložit META značku, která způsobí nemožnost přišpendlení obrázku na Pinterest. Po kliknutí na tlačítko „Pin It“ se objeví hláška „This site doesn't allow pinning to Pinterest. Please contact the owner with any questions. Thanks for visiting!“ Tato možnost může být vnímána jako vstřícný krok, ovšem vyžaduje aktivitu ze strany majitelů obsahu, což nemusí působit dobře. Jde o klasický Opt-Out krok, pro znemožnění pinování je třeba něco udělat. Kdo to neudělá, z jeho stránek se může pinovat vesele dál.
Závěrečná otázka na právníka a odpověď ze článku Business Insideru zní (v původním znění, aby nedošlo ke zkreslení překladem) takto:
So, is Pinterest illegal?
Quite possibly. Until there's a legal challenge against the site, it'll be hard to know. Pinterest could have some legitimate arguments in favor of itself: Claiming it's a search tool, saying it drives traffic elsewhere, arguing that the way it shows pictures is transformative.
But the big problem is that it grabs entire copyrighted works to re-post. This could be hard to overcome, especially as Pinterest starts growing and becomes more of a destination for a greater audience. The more time users spend on Pinterest, one assumes, the less likely they are to click out to other sites. And why click out when you can see the whole picture right there?