Převádět offline služby do online světa. Mantra Jakuba Havrlanta, která stála už za jeho prvním velkým projektem Bezrealitky.cz, se opět zhmotnila v případě startupu Storyous. „Vnímáme je jako službu, která řeší klíčové věci, tedy platbu a customer care. A navíc se dá v budoucnu překlopit i na další odvětví,“ tvrdí Havrlant s tím, že zařazením služby do portfolia svého Rockaway počítá i s globálními šancemi.
Za minoritní podíl zaplatil Havrlant ve dvou částech řádově jednotky milionů. Oba zakladatele přitom dobře zná. Pracovali totiž pro jeho projekt Chytrý Honza. “To všechno urychlilo, s Jakubem jsme se znali a komunikovali s ním i náš projekt,” vysvětluje Hynek Husník ze Storyous.
Kvůli první části investice odstoupil začínající startup i z výběrového řízení do akcelerátoru Wayra. “Byli jsme už v užším kole, ale pak přišla tahle nabídka a tak jsme šli radši svou cestou,” dodává Husník s tím, že peníze jim pomohly profesionalizovat projekt, který do té doby žil z jejich našetřených peněz. Druhá část má sloužit hlavně k dotažení služby do ostrého režimu.
Storyous je tak letos už třetí startup, do kterého Havrlant jakožto investor nasypal peníze. Začalo to v únoru u Brand Embassy, kdy do expandující analytické firmy investoval společně se Spread Capital přibližně milion dolarů. V březnu přišlo jízdenkové Bileto, které je napojeno na nové mapy a jízdní řády Seznamu. A na cestě je další. “Momentálně chystáme ještě investici do projektu z oblasti 3D,” dodává mluvčí Rockaway Michaela Papežová.
Aplikace a tablet s podstavcem
Model Storyous je jednoduchý. Na jedné straně foodie sociální síť, na které mohou uživatelé hodnotit kvalitu jídel a podniků, na straně druhé - objednávkový systém pro restaurace nebo kavárny. “Už nás nebavilo sledovat, který z našich kamarádů se checkuje na Foursquare na jaké benzince, chyběla nám služba, která by doporučila restauraci podle našich potřeb,” tvrdí druhý spoluzakladatel Storyous David Menger.
“Rádi bychom měli do konce roku přes pět set restaurací,” komentuje Husník s tím, že jako hlavní výhodu své služby vidí výrazně nižší pořizovací náklady (do deseti tisíc), než je tomu u klasických pokladních systémů. Momentálně testují provoz v pětadvaceti podnicích po celé republice.
Restaurace nebo kavárny dostanou podle potřeb tablety s nainstalovaným softwarem. Tabletová aplikace běží zatím jen na Androidu. “Začínali jsme s malými a nebo velkými Samsungy a teď zkoušíme sedmipalcové tablety Nexus,” popisuje hardwarovou výbavu Husník. K dispozici jsou ale třeba i tiskárny účtů.
Podnik pak nepotřebuje žádnou speciální pokladnu – stačí tablet a všechno je online. „Kdykoliv lze změnit jednoduše změnit menu a projeví se to i na webu. Zákazník si třeba může cestou do práce objednat kávu do kelímku a jenom si ji vyzvednout v kavárně,“ dodává.
Ode dneška také spouští zkušební provoz plateb v rámci aplikace, která umožní odejít z restaurace bez čekání na číšníka. V podstatě ani zákazník nemusí vůbec vytahovat peněženku. “Fungujeme na platební bráně ČSOB, ale další platby už jsou na principu opakované platby, tím pádem uživatel nemusí vypisovat číslo karty a systém si ho pamatuje,” vysvětluje novou funkci Menger. Zatím se tímto způsobem dá vyrovnat účet v holešovické kavárně Caffeine a pak v kavárně v Node5.
Jídlo, mobil restaurace
Jedenáctičlenný tým chce do podzimu dotlačit celou svou službu do ostré verze, a to včetně systému plateb a další v současnosti testovanou novinkou – online rezervacemi. Na těch zatím Storyous spolupracují se startupy Restu od Mitonu a Bookio. “Uvidíme, jak se to bude vyvíjet, ale je pravděpodobné, že z jedním z nich pak rozjedeme užší spolupráci,” tvrdí Husník. Globální expanze, na kterou se investor těší, tak zatím není úplně v plánu.
Kombinace jídla, restaurací a mobilních aplikací poslední dobou celkem funguje a sbližování offline a online světa tak pokračuje. Skrz aplikaci Bookio, která spravuje kolem sedmi set podniků, si třeba v dubnu zarezervovalo místo třiašedesát tisíc lidí.
A novinky hlásí i další služby. Ještě do konce měsíce by se měla po letech spustit kompletně přepracovaná verze serveru Lunchtime. Autoři slibují slibují rozšíření o snídaňová menu a především o rozvozy jídla, které bude možné objednávat přímo ze stránek služby.