Ilustrace: Nenad Vitas
Dnes se produkováním informací a jejich šířením zabývají miliony lidí. Informace jsou (alespoň ty všeobecné a neexkluzivní) levným a snadno dostupným zbožím. Mohou za to technologie na jejich vznik, replikaci a šíření. Je to možná kacířský názor, ale jsem přesvědčen o tom, že cena (nebo lépe řečeno hodnota) informací s časem klesá. Velkým problémem jsou navíc informace, které jsou k ničemu a díky jejich levnému šíření (poděkujme Internetu) zaplevelují naše mozky. Měli bychom být schopni informace třídit a analyzovat, ale v tom množství balastu aby se koza vyznala.
Prvním přelomem v informačním průmyslu byl bezesporu knihtisk. Předtím, když jste si chtěli pořídit knihu, museli jste obětovat půl panství. Knihu totiž nejdřív musel někdo napsat, namalovat a svázat do drahé kůže. To mohlo trvat několik let. Pak se ta kniha musela k vám nějak dostat, často přes půl Evropy. Doprava byla drahá a časově náročná. Když už jste si knihu konečně vyčekali, obvykle nestačilo zacinkat měšcem zlaťáků, za knihy se tehdy platilo mnohem víc. Informace byly tedy drahé, nedostupné. O tom, že ne každý uměl informace konzumovat (číst uměla jenom elita), není snad potřeba mluvit.
Dneska zapnete mobil nebo počítač (což nejsou nedostupná zařízení) a čtete si zpravodajství na Internetu, kdekoliv, kdykoliv, zdarma. Další náklady jsou na připojení, i ty se dají přežít a Internet si dneska může dovolit skoro každý. Naprostá většina z nás umí číst, takže s příjmem informací není problém. Informace nejsou omezeny lokálně, můžete se zajímat o dění doma nebo v Americe, v podstatě kdekoliv na světě. Oproti středověku podstatný rozdíl, že? Tehdy se většina informací opravdu vyvažovala zlatem, nyní máme informací tolik, že nevíme, co s nimi.
Je fajn, že teď můžeme informace libovolně a s minimálními náklady šířit. Kdo chce, může se sám vzdělávat v oboru, který ho zajímá. Je také dobře, že cena informací (díky technickému pokroku) klesá. Neměli bychom si ale myslet, že informace jsou zadarmo. Nejsou. Někdo je musí získat, reprodukovat, zpracovat, šířit, prodávat. Můžeme být rádi, že noviny nestojí půl stáda skotu.