Jak zrušit pevnou linku od Českého Telecomu

18. 5. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

I když má Český Telecom na svém webu velmi mnoho informací a formulářů, některé před svými zákazníky tají - například jak zrušit telefonní linku. Nepříliš jasné informace dostanete i na infolince. Co budete ke zrušení pevné linky tedy potřebovat a jak dlouho to potrvá, než bude vaše linka zrušena? Je nutné to řešit osobně?
Pokud budete na webových stránkách Českého Telecomu (ČTc) hledat návod, jak zrušit pevnou linku, nepochodíte. Najdete zde jiné „užitečné“ věci, například formulář pro odhlášení služby předvolby operátora (CPS), kdy máte na telefonní ústředně napevno nastavené, přes kterého alternativního operátora levněji voláte, ovšem jak odhlásit vlastní produkt ČTc vám tu neporadí. Musíte proto volat na informační linku 800 123 456 nebo zajít osobně do firemní prodejny Telepoint či k obchodnímu partnerovi Telepoint Partner.

Pozor na to, že pokud nemáte telefonní linku zapojenou, nemůžete ani používat služby ADSL, ať již od ČTc, nebo alternativních operátorů. Na nezapojené lince rovněž nelze zřídit LLU (zpřístupnění místní smyčky). Pro využití nadhlasového pásma je potřebné i nadále platit hlasový paušál, pro využití celé linky (kompletní unbundling) je nutné, aby linka byla v okamžiku unbundlingu zapojená – nelze na jiného operátora (Telenor Networks, České radiokomunikace) převést linku, která není z hlediska ČTc aktivní.

Linku lze samozřejmě v případě potřeby opět zapojit, do konce června má ČTc promoakci na zapojení linky za 99 korun, standardní cena je 3333 korun bez DPH. Zrušení linky je zdarma.

Nutno podotknout, že při získávání informací pro tento článek na informační lince ČTc jsem nabyl dojmu, že pro zrušení telefonní linky je takřka potřeba vyšší zasvěcení. Z normální infolinky jsem byl přepojen na specialistu na odpojování, který mi sdělil, že linka, pro kterou jsem se dožadoval informací, patří do speciálního segmentu, ovšem nebyl schopen vysvětlit, v čem ona speciálnost spočívá. A samozřejmě se budou na infolince ptát, z jakého důvodu linku chcete zrušit – naštěstí operátoři na infolince chápou pojem „nepotřebnost“ a nesnaží se zákazníka přesvědčit o výhodách nových úžasných tarifů.

Jak linku vypojit dočasně

Kromě zrušení linky lze využít i dvě jiné varianty – dočasné odpojení linky a vypojení na zkoušku. Dočasné odpojení linky umožňuje zcela linku znefunkčnit, ovšem aniž by došlo jejímu zrušení a bylo potřeba ji posléze znovu zapojovat, služba však má svá specifika – například pro domácí linky bez ADSL stojí 104 korun bez DPH, ovšem v případě, že je na lince ADSL, se platí plný měsíční paušál, stejně jako v případě ISDN linky. Službu může aktivovat telefonicky majitel linky.

Druhou variantou je vypojení na zkoušku, bohužel se jedná pouze o speciální akci, která trvá do 17. června. Výhodou je, že na lince budou v okamžiku odpojení pouze zamezeny odchozí hovory a dalšího půl roku bude možné hovory přijímat, to vše za cenu jedné koruny. Prakticky má zákazník možnost vyzkoušet, zda linku opravdu nebude potřebovat, a případným volajícím sdělovat své nové číslo – a samozřejmě, pokud se rozhodne, že linku potřebuje, může nechat linku opět plně zprovoznit. Ovšem jelikož se jedná o odpojení, byť jen na zkoušku, postihne to všechny služby, tedy i ADSL.

Odpojení na zkoušku se realizuje stejně jako trvalé odpojení, tedy písemnou, volně formulovanou žádostí, ovšem s žádostí o vypojení na zkoušku. Půlroční lhůta začíná po vypršení výpovědní lhůty (viz další část). Pokud v průběhu oné doby nedojde k žádné akci ze strany zákazníka, tedy nepožádá o znovuzprovoznění, linka bude po půl roce definitivně a zcela odpojena.

Jak zrušit linku

Pokud jste již definitivně rozhodnuti, že telefonní linku od ČTc nepotřebujete, či případně vyzkoušíte odpojení na zkoušku, máte v principu tři možnosti. První je zavolat si na infolinku, kde se vás budou ptát, proč linku rušíte, následně vás vloží do systému a budou vás kontaktovat specialisté na odpojování, kteří s vámi proberou vše důležité – tedy asi především to, jak vrátíte telefonní přístroj a případné další zařízení ČTc, a také jak písemně vypovíte smlouvu. Můžete také zajít do prodejny Telepoint, kde vám bude vysvětleno, co a jak, a výpověď vytvoříte zde, nebo případně začít konat a poslat rovnou písemně výpověď. Tu je totiž nutné každopádně podat písemnou formou, ať již osobně, nebo poštou. Přes telefon či přes Internet linku zrušit nelze.

Ukončení smluvního vztahu stačí formulovat volně, za vzor volně formulovaného ukončení si můžete vzít například poměrně univerzální formulář [DOC, 19 kB], který má ČTc na svých stránkách pro ukončení smlouvy s alternativním operátorem. Číslem smlouvy je pro vás v tomto případě referenční číslo, které naleznete na svém pravidelném vyúčtování. Pokud budete chtít využít také vypojení na zkoušku, je potřeba to zahrnout do žádosti (ovšem pozor na to, že tato nabídka má omezenou platnost). Rovněž je vhodné do výpovědi sdělit, jakým způsobem chcete předat zapůjčený telefonní přístroj, pokud takový máte (což má asi většina uživatelů HTS, byť jej často již nepoužívají).

Je pochopitelné, že linku lze zrušit pouze v případě, kdy na ní nejsou žádné závazky, tedy účty po splatnosti. Zrušení linky je zdarma.

Výpověď je třeba zaslat na adresu oddělení péče o zákazníky:
Český Telecom
administrace požadavků
oddělení péče o zákazníky
P.O. BOX 10
65610 Brno

Asi je vhodné zaslat výpověď doporučeně, aby zákazník měl pro případ nějakých nejasností důkaz o odeslání dopisu.

Vrácení telefonního přístroje lze provést například osobně v transferovém bodě (ten je pro Prahu v sídle ČTc na Olšanské) nebo je ho možné rovněž zaslat poštou, v tomto případě do skladu:

Český Telecom
Důl Max
Kladno 27201

Jelikož má ČTc ustanovenou jednoměsíční výpovědní lhůtu, linka nebude zrušena okamžitě, ale až na konci následujícího zúčtovacího období. Pokud je vyúčtování vystaveno například vždy 10. v měsíci a žádost bude odeslána například 18. května, od 10. června poběží měsíční výpovědní lhůta a linka přestane fungovat (případně bude převedena do půlročního „vypojení na zkoušku“) 10. července. Do tohoto data je pochopitelně nutné platit měsíční paušál.

A jaká je vaše zkušenost s rušením linky, proběhlo vše bez problémů, nebo naopak s komplikacemi?

Používáte doma pevnou telefonní linku?

Autor článku

Autor se již dlouhá léta šťourá v Macích, mobilních technologiích a Internetu a provozuje svůj osobní technický blog www.maler.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).