Facebook původně vznikl jako systém pro spolupráci a výměnu informací mezi vysokoškolskými studenty. Pro svou velkou úspěšnost se postupem času (tedy asi od roku 2004) stal neobyčejně populárním serverem a službou toho, čemu se do češtiny trochu nepřeložitelně říká „social networking“. Páteř systému tvoří rozsáhlá pavučina „kontaktů“, respektive vazeb známosti mezi jeho uživateli, kteří se dále seskupují do menších „podsítí“ na základě příslušnosti například ke stejné škole, firmě, ročníku nebo proto, že pocházejí ze stejné oblasti. Těmto skupinám se říká lokální sítě a aplikace obsahuje celou řadu nástrojů, které umožňují uživatelům ve stejné lokální síti spolupracovat, počínaje společnou nástěnkou, přes kalendář, fotografickou galerii a množství dalších funkcí. Ne že by podobné služby nenabízely i české servery, což je ostatně společně s absentující lokalizací důvod, proč u nás není Facebook příliš populární, ale Facebook má například oproti Spolužáci.cz jednu velmi značnou přednost.
Jedná se totiž o skutečně globální systém s miliony reálných uživatelů v desítkách zemí. Facebook je fenomén, a i když u nás není příliš známý, troufám si tvrdit, že může nastat doba, kdy bude. Určitou brzdou použití tohoto systému ještě donedávna bylo omezení registrace jeho uživatelů. Facebook mohli používat pouze studenti a pracovníci vybraných univerzit a organizací. Průkazem opravňujícím ke vstupu do systému byla platná emailová adresa v doméně příslušné instituce, a protože ta se používala ke komunikaci systému s uživatelem, „probourat se dovnitř“ bylo i pro ty, kteří by Facebook opravdu rádi používali, prakticky nemožné. I proto jsme server asi před rokem označili za „exkluzivní fenomén“. Dnes ovšem takové omezení již neplatí a svůj účet si může zaregistrovat kdokoliv.
Facebook.com ve srovnání s jinými velkými servery podle Compete.com
Novinka = revoluce
Kromě jeho rozšířenosti, oblíbenosti a vážnosti bychom o Facebooku mohli referovat jako o libovolném jiném „social network“ systému typu Plaxo nebo Linkedin, který nabízí určité nadstandardní funkce – třeba podporu načítání adresáře z vybraných freemailů nebo určitou, byť omezenou rozšiřitelnost. Před nedávnem se ale právě ona rozšiřitelnost stala tím, co tento systém značně odlišilo od všech ostatních.
Onou novinkou je program Facebook Platform, umožňující v podstatě neomezené rozšiřování původní aplikace a její zdokonalování, výbavu o nové funkce a doplňky. S trochou nadsázky by se dalo říci, že Facebook Platform přináší do světa Social Networkingu něco podobného, jako kdysi přinesla do světa zápisu a určování fyzických (nikoli IP) adres domů a ulic na Internetu služba Google Maps. Jak to funguje?
Velmi prostě. Programátor, kterým se může stát jakýkoliv uživatel, může stvořit aplikaci, nebo přesněji řečeno plugin, který zpřístupní uživatelům Facebooku nové funkce. Aplikace má přístup k datům svého uživatele, a může tedy operovat s jeho kontakty, s „propojeními“, jichž se účastní, a může se manifestovat v rámci jeho sítě. Kromě toho je plně integrována do rozhraní aplikace a jejího (když se to programátorovi povede) designu. Zkrátka a dobře: uživatel, který si aplikaci přidá do svého profilu z k tomu určeného katalogu, může svůj účet u služby Facebook rozšířit o v podstatě neomezené množství nových funkcí počínaje vylepšeným chatem přes zdokonalenou obrazovou galerii až například po možnost hraní stolních her s jinými uživateli online.
Hry v prostredi Facebook
Současný stav
Proč nad tím tak jásáme? Zkrátka a dobře proto, že obdobná funkce u konkurenčních systémů neexistuje. Nejpoužívanější nástroje pro sociální sítě jsou někdy méně, většinou ale více uzavřenými aplikacemi. Množství jimi nabízených funkcí se sice vývojářům daří zvětšovat, avšak většinou jen ve prospěch „prémiových“, a tedy placených verzí. Vše, co aplikace dělá, přitom mají její tvůrci plně pod kontrolou. Je to proto, aby se udržela konzistence programů a také proto, aby nedošlo k vymýšlení různých „migračních“, respektive konkurenčních doplňků. Faktem je, že takové doplňky samozřejmě existují. Jednoduše řečeno, systémy pro Social Networking jsou proprietární a uzavřené aplikace. A jejich provozovatelé dobře ví proč.
Naproti tomu Facebook je od oznámení systému Platform něčím zcela odlišným. I když přístup programátorů k rozhraní je omezen dostupným API a také bezpečnostními zásadami samotného serveru, možnosti, jež dali jeho tvůrci k dispozici, jsou značně veliké. V současnosti jsou pro Facebook k dispozici řádově desítky aplikací a použitelných, rozumějme smysluplně funkčních, je jen pár z nich, dá se však předpokládat raketový nárůst jak počtu, tak i kvality nových doplňků. Důvodem je jednoduše to, že každou aplikaci může ihned začít používat kterýkoliv z milionů uživatelů Facebooku a fantazii se meze příliš nekladou. Přitom data jednotlivých aplikací se mohou nacházet mimo centrální servery systému, což je další z téměř revolučních změn.
Smrt v chaosu?
Uvedením systému Facebook Platform se tvůrci Facebooku vydali nenávratně na cestu, která jim přinese buďto ještě větší slávu, nebo postupný a potupný konec. Základním prvkem zabezpečení je, že pokud chci používat libovolnou aplikaci, musím si ji ručně přidat do svého účtu. Tato vlastnost omezuje spamování uživatele novými aplikacemi a ponechává mu absolutní svobodu. Aplikace také nemůže, respektive by neměla mít možnost uživatele o jeho data okrádat. Vzhledem k tomu, že úplné zamezení práce s daty není možné (aplikace by přestaly být efektivními), ale bude nakonec stejně mnoho záviset na tvůrcích jednotlivých programů. Facebook se tak vystavuje značnému riziku. Kolik se objeví doplňků, jež se ve skutečnosti budou chovat jako malware? Kolik aplikací bude spamovat své uživatele? Kolik programátorů využije nově nabytých možností Facebooku k nečestným účelům?
To jsou všechno věci, které si zatím můžeme jen domýšlet. Jak jsem uvedl na začátku, Facebook u nás zatím není moc populární a na rozdíl od konkurenčních služeb hlavně proto, že neměl mnoho času k rozšíření (volná registrace funguje od roku 2006). Sázet na něj jako na černého koně by bylo nesmyslné, neboť je v zahraničí již dávno faktickým vítězem. A tak nám zbývá čekat, až se množství uživatelů z ČR dosáhne hranice, při níž se používat tento zajímavý a v pravdě novátorský systém vyplatí.