Ilustrace: Nenad Vitas
Pokud jste se zaradovali, že mapa veřejných záchodků je projektem českým, mapujícím české území, tak vás musím bohužel zklamat. Je to projekt britský, využívající volně dostupná data, díky kterým vznikla tato potřebná aplikace. Jde hlavně o to, které místní orgány podobná data zveřejňují, což je z aplikace samozřejmě také poznat. Mapování toalet přitom není žádným novým nápadem, něco podobného funguje například v Austrálii.
Jde o službu, kterou často potřebuje každý. V tomto by byla asi tak jediná výhoda pro případný obchodní model. Dokážete si představit, že by někdo z provozovatelů záchodků platil za zvýrazněný odkaz, případně že by se do projektu chtěli zapojit nějací inzerenti? Já ne. I když ano, i na záchodcích se občas objevují reklamní rámečky, ve kterých se prezentují taxi služby a další reklamy, které mohou návštěvníka toalet zajímat. Kdo ví, zda by se nenašel někdo, kdo by mapu záchodků považoval za skvělé místo, kde oslovit svoji cílovou skupinu (která je mimochodem velmi obsáhlá). A jak oslovit lépe prostatika s nabídkou léku než na stránkách s mapou veřejných záchodků, že?
Uživatelé aplikace navíc mohou přidávat body, nebo upřesňovat jejich polohu, z mobilního telefonu. Systém je to promyšlený a více než užitečný, proč se do něčeho podobného nepustí někdo u nás? Sice s vyhlídkou, že tuto aplikaci nejspíš nezpeněží, ale zato sklidí pochvalu mnoha zoufalých hledačů toalet ve městě. Chytrý mobilní telefon s GPS má dnes dost lidí a když ho mohou využívat k geolokačním hrám, proč by se neměli zapojit do systému mapování veřejných záchodků v Česku? Alespoň by jejich počínání dostalo nějaký smysl.
Podobné záslužné aplikace se u nás jaksi nenosí. Z čeho nekoukají peníze, to je jaksi mimo zájem vývojářů. Když už nic jiného, šlo by přece o skvělou referenci, díky níž by se autoři mohli proslavit i v médiích, protože takovéhle „hračičky“ jejich pozornost velmi poutají. A nebo by se přece jen nějaký pěkný obchodní model našel? Neříkejte mi, že by si farmaceutické firmy (tedy prodejci produktů na inkontinenci a prostatu) nemohly dovolit něco málo ukrojit z honorářů pro slavné herce a celou tu legraci zasponzorovat? Velcí zadavatelé reklamy chtějí stále něco nového a toto by byl majstrštyk…