Česko v sociálních sítích

18. 11. 2009
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

Sociální sítě Autor: 21971
Sociální sítě
Kolik lidí používá Facebook a Twitter? Jak velké skupiny a stránky ve Facebooku najdete? A jaké jsou nejpoužívanější aplikace? Jak jsme na tom v ČR, se dozvíte v tomto článku.

Česko v sociálních sítích původně vzniklo jako prezentace pro Czech Internet Forum 2009 – prezentaci si můžete sice stáhnout na stránkách konference (případně na mém SlideShare účtu), ale bez komentáře to samozřejmě není tak nějak úplně ono. A vědět, jak si Česko stojí v sociálních sítích, určitě není úplně k zahození. Oproti (dva a více týdnů staré) prezentaci najdete v článku pár věcí navíc.

Co je to vlastně sociální síť a kolik lidí se nové mánie účastní?

Online Social Network definuje Wikipedia jako „A social network service focuses on building online communities of people who share interests and/or activities, or who are interested in exploring the interests and activities of others.“ – definice to přitom vůbec není špatná. Největší sociální síť na světě (ano, Facebook.com) nabízí právě budování online komunit, sdílení zájmů a/nebo aktivit, stejně tak jako skvělou možnost (takřka) voyeurského pohledu na zájmy a aktivity ostatních. Pokud tedy u slova „komunita“ přestanete měřit doposud používaným měřítkem různých skupin a komunitních webů na Internetu – a přijmete komunitu jako „vás a vaše přátele na sociálních sítích“.

facebook-ms-google-yahoo-bing-2009

Facebook vs. ostatní v USA (Zdroj: Compete.com)

Na celém světě najdete 1 733 993 841 lidí používajících Internet (zdroj) a z nich více než 300 milionů je na Facebooku (zhruba 200 milionů z Evropy, 100 milionů z USA/Ameriky, tedy pokud můžeme věřit údajům od Facebooku).

Spojené Státy 91 787 960
Velká Británie 21 837 140
Turecko 14 550 740
Francie 13 774 900
Kanada 13 325 100
Itálie 12 674 780
Indonézie 11 888 100
Španělsko 7 343 960
Austrálie 7 205 320
Filipíny 6 962 860

Český Internet navštěvuje měsíčně 6 829 580 unikátních uživatelů (NetMonitor 09/09) a Facebook statistiky udávají, že ho používá 1 718 180 „uživatelů, kteří žijí v České republice“ (upozornění, toto číslo zjistitelné přes cílení inzerce se velmi často mění). Pro srovnání, největší česká sociální síť, Lide.cz, má 1 917 621 měsíčních unikátů (NetMonitor). Slovenských uživatelů má Facebook 895 220.

Pokud bychom vážně brali měsíční čísla z Google Trends, tak by Facebook měl 2 600 000 měsíčních unikátních uživatelů. Mimo jiné by to znamenalo, že předstihl všechny české sociální sítě. A má větší návštěvnost než většina českých nejnavštěvova­nějších serverů. Pro zajímavost, Google Trends pro Twitter.com udává 180 000 měsíčních uživatelů (než začnete mudrovat nad čísly z Google Trends, považuji je za nejasná, neprůkazná a záhadná – Google je ale sebevědomě považuje za platná a tvrdí, že měří pomocí cookies a jde prý skutečně o reálné uživatele).

Jaké přátele sis na Facebooku pořídil, takový Facebook máš

Pokud budete chtít vědět něco více o českých uživatelích Facebooku, tak se můžete s pomocí plánovače inzerátů dostat k několika málo sociodemografickým údajům. Jeden z nich také potvrdí, že skutečně jde o uživatele, kteří uvádějí, že „žijí“ v České republice – takže samozřejmě, metodicky, začínáme mít mnoho navzájem rozporuplných a zmatených metodik.

lupa-cesko-soc-facebook-vek.gif

Věkové složení českých uživatelů Facebooku

Podle podvědomého očekávání je nejvíce českých uživatelů z „mladé“ věkové skupiny (15–24). Stejně tak poněkud očekávatelné je, že 51 % je žen a 46 % je mužů. Zbývající 3 % jsou paradoxně zjevně bezpohlavní. Je to o to zajímavější, že by na Facebooku teoreticky nemělo být možné mít účet bez uvedení pohlaví.

Je dobré také vědět, že 92,1 % těchto uživatelů mluví češtinou, 5,5 % angličtinou a mezi více zastoupenými jazyky je němčina, ruština, francouzština a pochopitelně slovenština (0,7 % coby třetí největší).

Malá poznámka, název této kapitoly článku je má vlastní charakteristika Facebooku, výjimečně žádná „lidová“ tvořivost. A přidám nádavkem ještě jeden moc hezký citát. Objevil se pod mým článkem o společenských hrách – „Pračka bliká půl dne, že doprala, ale protože nemá profil na Facebooku, tak si toho nikdo nevšimne…“ Trochu z toho mrazí, jak trefné to může být.

Facebook versus ostatní sociální sítě a weby

Facebook je v ČR jasným konkurentem webům jako Lide.cz (434 tisíc denních), Spoluzaci.cz (207 tisíc denních) a Libimseti.cz (150 tisíc denních)  – pokud tedy budeme uvažovat ty největší.

lupa-ces-soc-facebook-lide-libimseti-spoluzaci

Denní návštěvnost českých sociálních sítí a Facebooku (Google Trends for WebSites)

Jakou má návštěvnost Facebook v ČR nevíme – NetMonitor (SPIR, MediaResearch) sice umí tato čísla spočítat (v panelu je pochopitelně mají), ale nepočítají je. Paradoxně by je SPIR počítat chtěl, stejně tak jako by je chtěl počítat MediaResearch – nějak se ale nedokáží domluvit. A také se obávají toho, že se proti tomu postaví „některé“ z českých serverů – bylo by to pro ně možná poněkud nepříznivé. Na Czech Internet Forum se přesto podařilo dosáhnout alespoň prvního kroku dohody – mohla by vzniknout studie publikovaná jednou ročně, která by tato čísla mohla poskytnout. Uvidíme …

Pokud budete Google Trends for Website brát vážně, ukazovaly by výsledky (viz graf) na to, že Facebook dávno všechny české sociální weby předstihl. Jenže zbystříte-li, tak zjistíte, že Google v denních údajích poskytuje čísla, která jsou pouze 20–30 % těch skutečných (tedy za předpokladů, že věříte číslům NetMonitoru). A jediné co z Google Trenda pak můžete říct, je – Facebook raketově roste, české sociální sítě klesají (ve skutečnosti spíš stagnují/mírně klesají, protože i zde se projevuje další nespolehlivost Google Trends).

Stejně jako nevíme čísla Facebooku v ČR, nevíme ani ta o Twitteru – kdyby Google Trends bylo použitelné. měl by Twitteru zhruba 4 tisíce denních uživatelů. Ale znamená to, že může mít stejně tak 12 tisíc jako 20 tisíc.

lupa-ces-soc-ceske-soc-site

Měsíční návštěvnost českých sociálních sítí (Zdroj: NetMonitor)

Aby bylo více jasno, proč pochybuji o silně klesajícím „trendu“ z Google Trends, tak nabídnu ještě jeden graf – měsíční návštěvnost českých sociálních sítí. Lide.cz mají jasně stoupající tendence – jediné dvě služby, které směřují dolů, jsou LibimSeTi.cz a Blog.cz (ano, i to by „měla“ být sociální síť). A všimněte si Rajce.net s poměrně silným růstem.

Řekni, kdo je na Facebooku největší

Pro přednášku na Czech Internet Forum jsem se pokoušel opatřit co nejvíce čísel – žebříčky zemí, stránek (Pages), skupin (Group) i aplikací jsou pro celkové žebříčky zjistitelné relativně snadno – AllFacebook.com nabízí Pages a Aplikace, pro Skupiny je nutné zkoušet jiné metody. Stejné jako pro české „žebříčky“ – staré dobré sednutí si k počítači a procházení přehledů skupin, stránek i aplikací a hledání těch největších (Facebook je neumí utřídit, takže je to opravdu procházení). A starý dobrý AllFacebook.com navíc ve svých datech občas prostě některé stránky/skupiny vůbec nemá.

Pro lepší výsledek jsem zapojil blog (Pooh.cz) i Facebook a získal řadu dalších tipů. Každopádně prosím berte žebříčky s rezervou – zcela určitě v nich něco může chybět. Stejně tak jako je nutné si uvědomit, že se s časem mění – zejména u aplikací, kde se udávají aktivní uživatelé (a tam se číslo sakra mění, viz ostatně Facebook – ráj pro podvodníky aneb společenské hry vládnou světu a aktualizovaný přehled největších českých aplikací).

  • Facebook má přes 300 milionů uživatelů, těch českých je 1 718 180.
  • Největší facebook stránka (page) má 10 334 686 fanoušků, česká 181 148.
  • Největší facebook skupina (group) má 5 371 771 fanoušků, česká 140 998.
  • Nejpoužívanější aplikace má 62 972 371 aktivních měsíčních uživatelů, česká 227 608.

Největší stránky (pages) na Facebooku

Pomyslný žebříček deseti největších stránek (pages) na Facebooku je snadno zjistitelný – a je potřeba si uvědomit, že je velmi pravděpodobné, že tyto stránky mají velké množství českých fanoušků – což je, pro změnu, opět něco, co nejde zjistit. V největší skupinách vládnou osobnosti, jedna z velkých her na Facebooku a pak dlouho nic. Úsměvné je, že živý Michael Jackson si získal více fanoušků než mrtvý.

1. Michael Jackson 10 334 868
2. Barack Obama 6 890 963
3. Vin Diesel 6 105 257
4. Facebook 5 591 723
5. Mafia Wars 5 194 805
6. Megan Fox 4 831 467
7. Starbucks Coffee Company 4 757 460
8. R.I.P Michael Jackson (We Miss You) 4 676 620
9. Pizza 4 608 505
10. I ♥ SLEEP 4 586 514

Zjišťování největších českých stránek (pages) bylo už složitější – jak bylo naznačeno, seznam vznikl po několika hodinách hledání v přehledech a poté byl doplněn na základě tipů od přátel na Facebooku a čtenářů mého blogu. Takže prosím brát s rezervou.

1.
STOP týrání dětí! / STOP child abuse 184.148



2.

Kofola 167.037


3.

Máme rádi psy
    159.311



4.
Mám rád/a svoji postýlku! 142.274



5.

Přátelství
 111.918


6.

Zachumlání do pelíšku
 107.667


7.
Nesnáším loučení :( 106.717
 

8.
Točená Kofola 97.942
 

9.
JEBE VÁM? – POĎTE K NÁM 96.817


10. Bordel na stole  96.709

A protože se často setkávám s dotazy na „firemní“ stránky, zde je pomyslný přehled těch „větších“. Na pomyslném třetím místě uvedené „Potřebuji dovolenou!!!“ je spíše odstrašujícím příkladem firemní aktivity – agresivní úsilí sice vedlo k získání skoro 70 tisíc „fanoušků“, ale ti příliš nevěděli, že jsou fanoušky cestovní kanceláře. A agresivita vedla k zmrazení stránky i účtů správců – ani po několika měsících nedošlo k odemčení.

1.
Kofola 167 037



2.
Točená Kofola 97 942

 ~  Potřebuji dovolenou!!! 68 338 



3.

Pilsner Urquell
 46 418



4.

The Sims 3 CZ/SK
 25 205



5.
Cinestar 23 022



6.

Metalshop
 11 680



7.

Nemáme rádi viry
 10 490 (Eset)



8.

EA Sports CZ/SK
 7839



9.

Need for Speed CZ/SK
 6567


10. Stream.cz 6524

Pokud se na uvedená čísla podíváte, tak vám asi přijde pochopitelné, že získat stovky fanoušků je běžné, tisíce jsou výborný výsledek, desetitisíce jsou fantastický výsledek (a zpravidla se neobejdete bez placení reklamy na stránku). Sto a více tisíc je výjimečná záležitost. Pokud vám to přijde divné, tak si (a) musíte uvědomit, jak Facebook funguje a (b) se podívat na 300  milionů vs. 10 milionů (největší stránka).

Aplikace, ty zpropadené aplikace

Aplikace (hry, kvízy, prostě všechno co bylo naprogramováno jako další funkčnost) jsou na Facebooku zdaleka nejpoužívanější věci. A existují jich stovky tisíc (více než 350 tisíc abych byl přesný), to jenom pro případ, že byste mudrovali na téma „proč nenašel tuhle českou aplikaci“.  Žebříček těch největších jsem dával už do předchozího článku, takže  ho jenom zopakuji – uvidíte v něm to hlavní – nejpoužívanější aplikace jsou … hry.

Aplikace Autoři měsíční týdenní denní
1. FarmVille Zynga 63 704 394 40 050 173 24 118 021
2. Causes Causes 35 192 931 10 650 383 1 829 870
3. Café World Zynga 28 372 852 15 085 903 8 855 994
4. Mafia Wars Zynga 26 764 060 13 682 399 7 386 908
5. Happy Aquarium (BETA) CrowdStar 25 123 788 13 521 758 6 925 418
6. Pet Society Playfish 21 603 610 12 561 687 5 284 666
7. We're Related Familylink.com 19 967 387 5 557 363 745 507
8. YoVille Zynga 19 782 544 1 9782 544 3 483 345
9. Texas HoldEm Poker Zynga 18 877 827 10 161 875 4 429 368
10. Farm Town SlashKey 18 481 909 10 873 324 5 343 618

S žebříčkem českých aplikací to už bylo trochu  horší. Špatně se hledají (zejména pokud nemají typicky český název). A také platí, že nejpoužívanější aplikace českými uživateli jsou nejspíš stejně ty co najdete v předchozí tabulce. Ale alespoň něco – pro představu. Byť je důležité si uvědomit, že níže uvedená čísla budou za týden úplně jiná.

pořadí hra počet
1. Pilsner Urquell – Pošli Plzničku 227 012
2. Vodničárna 178 522
3. Pool Live! 159 060
4. Vajíčko 64 174
5. Čas Tvé Smrt ;-) 54 317
6. Skutečný věk 29 033
7. Lemond – Skleničková věž 23 957

Lze-li to nějak shrnout, aplikace s desítkami tisíc aktivních českých hráčů představují výborný výsledek. Pokud své aplikace otevřete světu, máte daleko větší naději na úspěch. A jedno je ještě potřeba zdůraznit – závratná množství aplikací je generována (ano, automaticky generována) jenom proto, aby jejich „provozovatelé“ mohli vykrádat osobní údaje, stahovat fotky vašich přátel a získávat další informace – ty pak slouží pro phishing, sociální inženýrství i hacking. A nesmíme zapomenout na Facebook – ráj pro podvodníky aneb společenské hry vládnou světu ve kterém rychle zjistíte, jak Zynga vlastně ke štěstí přišla.

Džungle skupin (Groups)

Pokud se dozvíte, že Google indexuje přes 52 milionů skupin (groups) na Facebooku, možná zalapáte po dechu stejně jako já. Pořád to ale naštěstí neznamená, že by si každý uživatel Facebooku založil vlastní skupinu – nějaké ty prostory k růstu tu samozřejmě jsou.

1. Facebook 5,597,922

2. Feed a Child with a Click 5,371,771

3. Contra la utilizacion de perros y gatos vivos como carnada para tiburones 2,391,878

4. 3 million for a DISLIKE button! Send a suggestion for a dislike button to Facebook DIRECTLY! http://bit.ly/LpPTq 1,694,703

5.
CHANGE FACEBOOK BACK TO NORMAL!!
1,654,584

6. COMO PONER EL FACEBOOK DE ANTES (APLICACION) 1,398,713

7. L' ALBERO GENEALOGICO1,368,125

8. Ultimate Social Experiment™ 1,308,647

9.
Love to party – Let's find 10,000,000 people strong!
1,269,050

10. 1,000,000 Strong For Stephen T Colbert 1,176,261

Pokud v předchozím seznamu dumáte nad položkou číslo 4, tak vězte, že jde o „Proti používání živých psů a koček jako návnada pro žraloky“. Ale teď už k přehledu českých skupin, mezi kterými by ve skutečnost největší byla skupina Až zde bude 100.000 lidí, dám jednomu notebook!  – ta je ale spojena s podvodem a posíláním placených SMS, takže se mi poněkud příčí ji do žebříčku dávat.

1. Násilí na ženách je největší svinstvo!!! 140 498
2. Podaří se narvat všechny Čechy na Facebooku do jedné skupiny? 124 143
3. Český Facebook  113 706
4. Mám za kamarády alkoholiky.. :-D 112 818
5. Český Facebook 113 753
6. Neubližujte zvířatům!!! 72 114
7. Paroubek je vypatlanej debil!!! 64 005
8. Chceme zpátky Hry bez hranic 45 433
9. Když se sem přidá 6 792 576 945 lidí, budeme tu všichni! 44 803
10. Najde se 10 000 lidí co mají rádi módu??? 32 191

Skupiny je výrazně víc, než je vůbec možné vstřebat – členství v nich je značně pasivní a obsah ze skupin se donedávna nijak neobjevoval v toku zpráv uživatele Facebooku. Teď tomu sice tak je, ale možnosti stránek (page) bohužel skupiny nedosahují. Proto jsou také marketingově problematickým nástrojem.

Twitter nakonec

Ze všeho co se prozatím podařilo i nepodařilo zjistit, lze říci jediné podstatné – Twiter je maličký. V celosvětovém měřítku má až o dva řády méně uživatelů než Facebook – oproti tomu má ale často daleko větší vliv. Pokud budete brát vážně Google Ad Planner, Twitter má 180 tisíc měsíčních unikátů a Facebook má 2.6 milionu – českých unikátů. Ale berte takhle čísla s velkou rezervou (kdyby měl mít Twitter 180 tisíc měsíčních a zároveň 4 tisíce denních, tak by to prostě nebylo dost dobře možné).

Realisticky má Twitter pár desítek tisíc českých účtů (Ataxo říká něco o 10.628 účtech – zjištěno robotem hledajícím cokoliv českého či hlásícího se k Česku). Co se návštěvnosti týče? Těžko říci, ale můj odhad je opět v desítkách tisíc (měsíčních).

Jaká je budoucnost Česka v sociálních sítích?

  • České sociální sítě a weby budou prozatím pokračovat v trendu ignorování potřeb a dění v sítích zahraničních – důsledek bude ten, že o ně stále bude mírně klesat zájem.
  • Facebook má před sebou dva až tři roky růstu (mluvím o českém Facebooku) a změnit to může jenom nějaká jiná dramatická změna, nová služba, nástup nových technologií.
  • Za dva až tři roky je velmi pravděpodobné, že se současná podoba sociálních sítí promění v „always-logged“ a „everywhere“ „Internet“ (a uvozovky v případě Internetu jsou záměrné).
  • Za sociální sítě a weby se bude v příštích měsících a letech vydávat skoro cokoliv. Přesto budou základní sociální funkce chybět na webech ještě několik let. Zejména těch českých webech.

Svět není jenom Facebook a Google

Je (určitým způsobem) zavádějící se věnovat jenom Facebooku a Twitteru – bohužel čas pro prezentaci byl omezený. Takže chyběly například informace o profesní sítí LinkedIn.com – ale určitě se dokážete podívat do Google Trenda a Google Ad Planneru a tam zjištěná čísla porovnat. Ve skutečnosti je sociálních sítí podstatně víc – pokud chcete získat dobrý přehled, podívejte se na následující mapu.

MM 25 baliček

wmsn mapa

Sociální sítě a jejich dominantní pozice celosvětově (zdroj: World Map of Social Networks)

Svět samozřejmě není tak černobílý (doslova) a nevládne mu nikdy jenom jedna společnost. Proto může být důležité vědět o existenci sítí jako QQ či Hi5. Nebo to, že Google Orkut se nakonec stal úspěšným jenom ve pár zemích na světě – a ani tam ho FAcebook nedokáže převálcovat. Každopádně je Facebook opravdu nejrozšířenější. Tedy pokud si nevzpomenete na Čínu. Tam vládne QQ a má tolik uživatelů, že i Facebook skoro strčí do kapsy (ano,  jenom v Číně má 300 milionů uživatelů). Česko ale žádnou budoucnost v podobných sítích pravděpodobně nemá. Doba kolonizátorů již pominula. Zmíněnou World Map of Social Networks si prohlédněte, je to zajímavý zdroj informací a umí být interaktivní.

V kolika oficiálních sociálních sítích jste aktivními členy?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).